Vansinne on tha vårdcentral

För någon dag sedan så var jag tvungen att besöka närliggande vårdcentral,
då personalen och moi trodde att jag var dödligt hjärtsjuk.
(eller jag trodde det iaf, när de gav mig en akut tid) Så hände det sig att
jag fick besöka en läkare som vi kan benämna med Ö (för att inte nämna namn,
och för att människan sa "öööööö" mellan flera meningsbyggnader (hur kom personen
in på läkarlinjen egentligen!?) vilket var otroligt irriterande)
Med sitt välutvecklade läkarspråk så började Ö att fråga mig diverse frågor så att Ö sedan kunde
ge mig min diagnos. Någonstans mitt i hela undersökningen så kommer följande fråga:

Ö säger: " Ja, har du gått upp extremt mycket i vikt under senaste tiden?"
Jag säger: "Eh näää, ser det ut så eller?"
Ö:"Nä nä nä... det är ju klart..."

Efter detta så följer ytterligare några hundra frågor om ryggont, ont i muskler osv. Sedan ska det testas blodtryck, innan jag sätter mig på britsen så kommer följande fråga:

Ö säger: "Har du bantat mycket eller följt någon extrem diet under en längre tid de senaste månaderna?"
Jag säger: "Hmm, nej inte vad jag vet.
Ö: Nähä... okej.

Sedan så krånglar blodtrycks-kontrollen ( en manuell alltså, inte automatisk), och då ska Ö fråga frågor under tiden där med.

Ö säger: "Ja, du är inte gravid då?"
Jag tänker: "MEN FÖR HELVETE BESTÄM DIG FÖR OM DU TYCKER ATT JAG ÄR TJOCK ELLER SMAL!?!?!?!?!?"
Jag säger: "Nej nej, jag är absolut inte gravid. Äter tabletter"

Ö nickar instämmande och antecknar något i sitt block, vänder blad och fortsätter att skriva på andra sidan ( vi snackar A4-sida), sedn försöker Ö återigen med sitt blodtrycks-kontrollerande som återigen inte fungerar. Ställer frågan:

Ö: "Ja, alltså har du riklig mens?"
Jag:" Eeeeeeeh... ja alltså... hur ska jag kunna veta det? Jag har ju inte direkt någon att jämföra med?"
Ö (rodnar och ser mycket besvärad ut): "Ja, ja det är ju klart" (Mumlar "normal" och antecknar i sitt block, har nu fyllt halva baksidan)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sedan förs jag ut, ur-tankas på blod i små behållare.
Samt att dom kopplar någon maskin med små supkopps-proppar
till hela mig, den låter misstänkt och jag tror att den ska suga ur någon
viktig substans ur min kropp.
Sedan placeras jag i ett väntrum, i väntan på att Ö ska sammanställa
undersökningen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag kallas in till Ö som säger att jag måste vänta på prov-svar i någon vecka.
Men ger mig 5 tänkbara diagnoser varav den sista är "normal men pantad typ".
Varpå jag skickas hem...

Dock botade Ö tankarna på dödssjukhet och det enda jag kunde tänka på var:
Har läkare någon slags gemensam ögonsjukdom som gör att de inte kan se på en person hur denna ser ut?
Visst jag är inte extremt smal, men extremt mycket i vikt?
Jag är defenetivt inte extremt smal, varför frågan om bantningen??
GRAVID?!?!?!?!
GAH!

Kommentarer
Postat av: Frugan

Haha.Han tänkte väl att hon är säkert en sån som tror att hon har cancer i hjärnan och mjältbrand, så då är de ju bara att gissa på vikten.; ) haha,gillar att han både frågar om viktuppgång och nedgång.: P

2009-01-23 @ 17:06:31
URL: http://westinsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0