Vem är du? Vem är jag? Levande charader?


Idag spenderade jag typ hela dagen på sjukhuset
Det var rätt jobbigt
Men det var inte det jag hade tänkt skriva om
Egentligen

I väntrummet på röntgen satt en svensk man och en svensk kvinna,
med deras svenska bebis.
Båda pratade franska
Båda hade mörkhy
"Åhh villken söt invandrar bebis!!!"
Sa en kille till sin mamma.



Det fick mig att tänka över en del. När är man invandrare och när är man inte det? När är man "svensk" och när är man inte det? Är jag svensk eller är jag finsk, eller är jag en "andra-generationens-invandrare" eller är jag någonting helt annat??
Ett svenskt medborgarskap ska ju innebära att man är en svensk medborgare och alltså då en "svensk" men det finns ju iofs "svenska" smålänningar, "svenska" norrlänningar, "svenska stockholmare"... "svenska" invandrare?
Så om jag ska definiera mig själv riktigt ordentligt, blir jag då en "svensk-andragenerationens-invandrare-norlännings-ångermanlännings-örnsköldsviks-boende"-person... eller? Det borde väll bli så?
För att få svar på min fråga så ringde jag den enda person som jag visste skulle kunna ha svar på min fråga, min kära lilla mormor!

"Hallå!" (Hör riktigt mumintrolls-brytningen i hennes röst!)
"Mormor! Mormor! Jag har en super-duper-jätte-mega-viktig-fråga!!! NU!NU!NU!"
"En duper-vad??" (
Hon hänger inte alltid med så bra)
"EN FRÅGA!"
"Jaaahaaa, va rooooooligt! Vad ska du fråga?"
"Vad är du?"

Och vad svarade min fantastiska lilla mumintrolls-mormor???


"Människa???"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0